Op vakantie met de Pirelli Scorpion Enduro S banden

De banden vreten zich vast aan de stenen en ook bergop blijven we grip houden. Het is best ongelofelijk hoe je met deze dingen omhoog kunt rijden. Dat is een van de redenen waarom we ook een Enduro S op de achterkant hebben liggen en geen glad lopend profiel. We willen bergop en bergaf maximale tractie hebben. Ondanks dat de foto’s er droog uitzien heeft het aardig wat geregend in de avonduren.

Het gebied waar we de banden een dikke week los hebben gelaten is het meer van Annecy in Frankrijk. Een schitterend azuurblauw meer met mooie schattige dorpjes, vergezichten, veel klimwerk en schitterende paden en afdalingen. Voor dat klimwerk hebben we dan ook onze Canyon Neuron:ON 8 meegenomen waarop we de Pirellis Scorpion Enduro S banden op gemonteerd hebben.

De banden voor onze bike zijn in de maat 29 x 2.6 en deze passen mooi tussen voorvork en achterbrug. Uiteraard zijn de banden in nog meer maten te verkrijgen zoals 29 x 2.4 / 27,5 x 2.6 / 27,5 x 2.4. Ook komen de Scorpion Enduro in een paar kleuren zoals zwart en tanwall (bruine zijflanken). Zo nu en dan is ook de geel beletterde team versie beschikbaar. Wij houden het op klassiek zwart. Dat smoelt het mooiste bij onze bike.

Je hebt niet alleen keuze qua kleur en formaat maar ook in het type zijflank. Prowall of Hardwall. De Prowall heeft beschermde zijkanten en gemaakt voor een iets lichtere rijstijl, zoals XC/Trail en lichte Enduro, en niet de zwaarste Endurotochten. De Hardwall heeft een volledige liner door de band waardoor deze nog taaier wordt en op lage druk te rijden is zonder kapot te gaan.

Gezien wij de banden op een zware Ebike monteren kiezen we voor de Hardwall en om gelijk met de deur in huis te vallen. Na een week singletracks, stenen en boomwortels zien de banden er nog steeds als nieuw uit. Geen beschadigingen aan de zijkanten of aan de noppen. Nu moet ik ook wel zeggen dat de stenen rond het gebied van Annecy redelijk afgerond zijn en niet zo messcherp als in het zuiden van Frankrijk. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de regenval en steensoort.

Data:
Voordat we de banden monteren leggen we de 29 x 2.6 Hardwall Casing op de oude vertrouwde keukenweegschaal. Deze blijft hangen op 1199 gram. Iets zwaarder dan op de website wordt aangegeven maar niets spectaculair, vooral niet op onze Neuron:ON.

De casing is 60 TPI en vormt zich goed naar de stenen, boomwortels en ondergrond. Ook blijft de Smartgrip compound goed zijn grip houden op de vochtige stenen en wortels. Zelfs off camber wortels zijn goed te doen zonder weg te glijden en bergaf voelt alles vertrouwd aan en dat geeft in de Alpen tijdens de solo tochten een goed gevoel.

Het tubeless maken van de banden stelt weinig voor. Ventieltje erin, band erop, oppompen en laten ploppen. Om dit alles af te maken voegen we Pirelli’s Scorpion Sealant toe en we zijn klaar voor vertrek.

In de bergen:
Het is natuurlijk leuk om te schrijven en te lezen over de dikke afdalingen welke je gedaan hebt en het slingeren en draaien op de singeltrails en aan al dit alles zit natuurlijk een andere zijde. Zonder skilift in de buurt zul je al deze hoogtemeters zelf (of althans redelijk op onze Emtb) omhoog moeten klimmen. Nu is het klimmen met de Ebike iets minder erg maar kiezen we zo nu en dan paden waar we met onze gewone bike absoluut niet omhoog kunnen. Deze week hebben we dan ook tochten gemaakt met meer dan 2100 hoogtemeters en op andere dagen was het minimale aantal hoogtemeters rond de 1600.

Qua verbruik op de Ebike rollen de Enduro banden toch nog verrassend licht en gaat de accuduur niet sneller omlaag dan met andere banden. Qua druk rijden we rond de 1.6 / 1.8 bar en op de langste dag hebben we 95 km met 2100 hoogtemeters weggetrapt. Wel voornamelijk op de Eco stand anders halen we deze afstanden en hoogtemeters namelijk nooit.

Annecy is gewoon vaak nat en glad maar zo glad als dit jaar hebben we het nog nooit meegemaakt. We zijn dan ook maar wat blij dat we vertrouwd rubber onder de fiets hebben. De modder lost dan ook makkelijk uit de banden waardoor ze niet compleet vollopen. De noppen zijn opgesteld met in het midden een dubbele rij dikke noppen, om en om geplaatst. Deze helpen je om door de zachte bovenlaag te drukken. Aan de zijkanten vind je de klassieke grotere zijnoppen. Qua profiel ziet het er dan ook klassiek uit en staan de noppen netjes opgesteld in rijen van 3 (enkelzijdig geteld).

We klimmen de Monte de Semois op en laten ons hierna onverhard afzakken naar het meer van Annecy. De trials aan deze kant liggen er goed bij en de bike en banden laten zich van hun beste kant zien. Na een half uur (met wat korte fotostops) staan we pas halverwege de afdaling. Uiteraard op een relaxt tempo natuurlijk, we zijn hier niet om wedstrijdtempo’s bergaf te rijden. Een beetje trailrespect voor omgeving en wandelaars is altijd aan te raden. De singletrack blijft duren en in totaal zijn we meer dan een uur aan het afdalen geweest. Oef, dit was gaaf en zonder kleerscheuren komen we beneden aan.

In totaal hebben we zo’n 8000 hoogtemeters en 300 km. Met de Pirelli Scorpion Enduro S banden afgelegd in de bergen en is er amper spoor van slijtage te zien. Aan de voorkant zien ze er nog uit als nieuw en achterop kunnen ze nog makkelijk een paar seizoen mee. Tijd om ze mee te nemen naar Duitsland en de Roc d’Azur in oktober.

De adviesprijs van de Pirelli Enduro S band bedraagt € 75,- en voor meer informatie over klik je op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.