Je bikes opbergen met de Steadyrack mtb+

De banden van mountainbikes zijn de afgelopen 20 jaren flink in volume gegroeid. En met de komst van de Emtb’s zijn deze veelal naar 2.6 gegaan. Om over de 2.8 plus banden nog niet te spreken. Onze bikes pasten niet meer in de Steadyrack Classic. Maar niet getreurd. Voor de bredere banden is er ook de mtb+.

En die + zegt al meteen waar het op staat. Een maatje groter, en wel tot 2.8”. Dat is een heel volume aan band.

We ontvingen 2 Steadyrack mtb+ welke aangeboden werden door https://racefietsparkeren.nl

Zodra alles is uitgepakt werpen we een eerste blik op de systemen. Het voelt allemaal zeer solide aan en ziet er mooi uit. Geen flex in de stangen of het scharniermechanisme en dat is maar goed ook. De beugels kunnen namelijk 35 kg aan dragen gewicht ondersteunen. Meer dan genoeg voor welk type Emtb dan ook. Deze zitten dan ook al vrij snel tegen de 25 kg aan.

Nu hebben we al redelijk wat ervaring met het monteren van de beugels en de procedure hiervoor is vrij simpel. Je meet de hoogte waarop de beugel bevestigd moet worden. Al gelang je bike een zeer lange wielbasis heeft en dikke kun je deze wat hoger plaatsen. Daarna teken je de gaten af op de muur. Boren, pluggen erin, vastschroeven en als laatste de afdekkapjes erop. Deze afdekkapjes kun je ook in diverse kleurtjes bestellen. Leuk om te matchen met de kleur van je bike.
Wij monteren de beugels een 45 cm van elkaar af zodat de fietsen netjes in elkaar vallen.

Het systeem werkt vervolgens super simpel. Je trekt je bike op het achterwiel, rolt het voorwiel in de beugel en het achterwiel in de wandhouder en hij hangt. Daarna klap je de hele bike naar links of rechts zodat deze uit de weg hangt. Houdt bij het monteren in een hoek wel rekening met de afstand naar de muur zodat de bike ver genoeg weg kan klappen. Om op onze winterstalling de maximale draaihoek van de houder te krijgen hebben we de pedalen van onze bikes gemonteerd en het stuur schuin gezet. In de gewone stalling bij fietsen voor dagelijks gebruik doen we dit uiteraard niet.

Wil je de bike gebruiken dan klap je de beugels weer terug en tilt de bike er weer uit. Je hoeft niet veel kracht te zetten met tillen want het wiel rolt bijna als vanzelf de houder in.

Uitgeklapt steken de beugels een 56 cm uit en zijn de houders groot genoeg voor nagenoeg elke wielmaat. Op het moment dat je ze voor lange tijd niet meer nodig hebt kun je ze gewoon inklappen. Opgeruimd staat netjes. Het inklappen is ideaal voor hotels, clubgebouwen en bedrijven. In de meeste garages zullen ze 9 van de 10 keer gewoon uitgeklapt blijven.

Qua bandbreedte gaat de mtb+ gaat tot 2.8”. Onze Emtb’s draaien op 2.6 banden en dan wel en Pirelli en Hutchinson Gila Kolos. En nu is die Kolos 2.6 dus echt oversized 2.6. Maar geen probleem met de mtb+ houder. Het past allemaal heel goed in de houders. Maar mocht je nu een Emtb hebben met 2.6 banden en lange spatborden dan gaat dit verhaal niet op. De mtb+ houder is hier namelijk niet voor geschikt en de spatborden stoten dan tegen de onderbeugel aan.

In de loop der jaren hebben we onze garage uitgebreidt met diverse houders van Steadyrack en hebben we een aardige indruk van de bandbreedte.

“Oude opstelling, beetje rommelig niet?”

De maximale bandbreedte van de Classic bedraagt volgens de lijst 2.25”. Een 2.35 Vittoria band past hier daarentegen ook goed in. Het valt en staat een beetje met de breedte wat de bandenfabrikant aangeeft. De meeste banden zijn over het algemeen wat smaller dan op de doos staat. De Classic is dan een mooie houder voor gravelracers en forenzenfietsen.

“Meten, Steadyracks monteren en bikes erin hangen”

Wil je iets bredere banden en spatborden gebruiken dan is er de Fender. dikke 2.4 banden op 30 mm velgen zijn absoluut geen probleem. Van welk merk dan ook. De Fender versie is dan ook geschikt voor een grotere diversiteit aan fietsen. Mocht je twijfelen voor de Classic of de Fender dan zouden wij altijd voor de laatste kiezen.

“Opgeruimd staat netjes.”

Qua mtb gebruik is de mtb+ natuurlijk klaar voor de toekomst en kom je niet voor verrassingen te staan mocht je ooit een maatje dikkere voorbanden willen steken. De minimale bandenmaat is 2.25”. Pak je smallere banden dan bestaat de kans dat de bike in de houder gaat “zwabberen”.

Voor de degelijkheid hoef je niet ongerust te zijn. Onze oudste Steadyracks hangen al 5 jaar in de garage en zien er nog steeds uit als nieuw. Geen sporen van slijtage of andere dingen. 2 houders worden dagelijks gebruikt voor de werkfietsen en ook aan deze is na 5 jaar amper iets te zien.

De adviesprijs voor de steadyrack mtb+ bedraagt € 72,95

Voor meer informatie klik je op:

“Werkplaats netjes aan kant en opgeruimd”