Bergop met de Teufel Airy TWS

Daar rijd je dan, alleen in de Alpen met je ziel onder je arm bergop te ploegen. Gelukkig hebben we een opzwepend muziekje aan staan met de Teufel Airy TWS airbuds. Normaliter gebruiken we deze niet op vakantie. Maar voor Teufel maken we hier graag een uitzondering voor.

Tijdens onze klim van 1400 hoogtemeters is het dan ook geen straf om een lekker muziekje aan te hebben. De tocht gaat immers via een scala aan haarspeldbochten door de bomen omhoog. Van de Alpen-uitzichten genieten zit er de eerste 1200 hoogtemeters ook niet in. Dat de eerste 15 kilometer een aanrijroute over een mooi fietspad zijn laten we ook maar even achterwege. De kilometers tellen nogal snel op met een zacht muziekje op.

Nu moet ik allereerst met de deur in huis vallen dat we niet de grootste fans zijn van earbuds tijdens het fietsen. Dit omdat een gedeelte van het geluid wordt tegengehouden en je niet 100% op je oren kunt vertrouwen in het verkeer. Daarentegen, met al het windgeruis van afgelopen maanden, zijn we blij met wat extra geluidsdemping in de oren. Met al de wind tegen waren we bijna geneigd om oordoppen in te doen tijdens het biken. Dat lijkt ons nog een stuk onveiliger dan earbuds welke niet te hard staan en toch een goed geluid geven.

Op het gebied van earbuds zijn er veel types te vinden en wat maakt de Teufel Airy TWS nu anders dan de andere? Dat is natuurlijk iets waar Teufel sowieso in uitblinkt, geluidskwaliteit! De geluidskwaliteit van de Airy’s is zacht en de tonen klinken goed door. De harde bass is niet overdreven aanwezig en zelfs als de oortjes zacht aan staan is de zang en muziek goed te horen en klinkt het aangenaam.

Voordat we verder gaan lopen we even door de technische specificaties heen:

• Krachtige, longthrow lineaire HD drivers voor bas, hoog en warme middentonen
  • Gebalanceerd geluid, betere pasvorm en ze komen in vier kleuren
  • USB-C oplaadcase
  • Bluetooth 5.0
  • 6 uur afspeeltijd en totale speeltijd met case tot 26 uur
  • Passieve externe geluidsonderdrukking voor ontspannen luisteren
  • Spatwater IPX3 waterbescherming. (lichte regen of zweet)
  • Touch bediening voor volume, telefoon of pauzeren
  • Batterijniveauweergave op IOS en Android
  • Automatische koppeling wanneer de oplaadhouder open
  • Mushroom eartips voor goede pasvorm tijdens het sporten

De Airy TWS wordt geleverd in een zwarte Case welke je ook gebruikt om ze op te laden. De Case laad je op met een USB-C kabel en de earbuds laden zichzelf op, op het moment dat je ze in de Case zet. Zodra je ze uit de Case haalt gaan ze aan en wordt er verbinding gemaakt met je telefoon. De eerste keer verbinding maken is natuurlijk altijd het lastigste. Vooral omdat je even moet wennen aan de touch control’s. Er zitten namelijk geen drukknopjes op maar ze werken door middel van aanraking. Vasthouden voor het geluid harder of zachter, een keer aantippen om de muziek te pauzeren. Werkt prima maar soms wil je even je bril goed doen of je helm en als je dan per ongeluk de oortjes aanraakt, stopt de muziek. Niet te veel bij je oren komen zodra je ze in hebt.

Om bij gebruik het batterijniveau te controleren doe je dit op je telefoon. Je kijkt even in je bluetooth schermpje en hier wordt het batterijniveau netjes weergegeven. De speelduur is ongeveer 6 uur en dit staat al garant voor een flinke biketocht. Wij hebben ze afgelopen maanden nog lang niet leeg gereden tijdens de fietstochten en grote rondjes rond de kerk.

Bikeparken:
De pasvorm van de Airy’s sluit goed aan bij onze oren en ze zitten dan ook goed en comfortabel. Bergop blijven ze uiteraard prima zitten en bij rondjes rond huis. De echte test is in een trailpark in Duitsland op een hardtail Emtb. De podjes hadden we bij vertrek in gedaan en aangezet. Eenmaal bij het trailpark aangekomen waren we vergeten dat we ze in hadden en zijn er de afdalingen mee ingeknald. Conclusie: Zelfs na 2 uur stuiteren over dikke stenen, trails, drops en wortels blijven de oortjes zitten. Je hoeft dus niet bang te zijn dat ze tijdens een stevige bikerit uit je oren vallen.

De waterdichtheid van de oortjes is IPX3 wat genoeg is voor wat lichte miezer en zweet. Meer hoeft het niet te zijn en meer hebben ze afgelopen maanden ook niet meegekregen.

We fietsen verder en genieten van een zacht muziekje terwijl de wind ons om de oren slaat. De passieve geluidsonderdrukking doet goed zijn best en we hoeven het geluid niet op te voeren om van de muziek te genieten. Willen we dat wel dan kun je het geluidsniveau bedienen via de oortjes. Je houdt een paar seconden her rechteroortje vast en de muziek gaat vanzelf harder. Er hoeft dan ook geen smartphone aan te pas te komen. Om te pauzeren druk je simpelweg eventjes op het linkeroortje en de muziek stopt. Zo is er een flink scala aan mogelijkheden welke allemaal netjes in de gebruiksaanwijzing staan.

Qua geluidskwaliteit doet Teufel waar ze om bekend staat. In onze lijst komen bijna alle muziekgenres aan bod en de Airy TWS laten deze dan ook allemaal warm en duidelijk doorkomen. Zonder overdreven veel basgeluid. Maar we hebben de top van de Col de l’Arpettaz bereikt en klimmen nog een klein stukje verder door. Hier gaat de muziek uit want we hebben een schitterend uitzicht over de Mont Blanc welke zich in al zijn glorie laat zien. De rust van de Alpen, daar kan geen muziekinstallatie tegenop (lacht).

Conclusie:
De Teufel Airy TWS is een comfortabele set earbuds met een warme en goede geluidskwaliteit. 6 uur speelduur klinkt niet lang maar is voor de meeste fietstochten of vakantiedagen meer dan voldoende. De pasvorm is goed en je hoeft niet bang te zijn om ze onderweg te verliezen. Zelfs op de meeste stuiterende paden blijven ze netjes op hun plaats.

De adviesprijs van de Teufel Airy TWS bedraagt € 99,99 en komt in de kleuren, zwart, zilver, pale gold en staalblauw

Voor meer informatie klik je op:

Geef een antwoord