Trails rijden met de Continental Kryptotal Fr & Re

Afgelopen jaar lanceerde Continental haar nieuwe mountainbike banden met 5 nieuwe profielen. Hieronder ook de Kryptotal Fr & Re, voor en achter, welke we afgelopen tijd aan de tand gevoeld hebben. Een band voor gemixte ondergrond. Alhoewel dat nog even een paar weken moet wachten.

Op moment van testen is het namelijk kurkdroog in het zuiden des lands en de Ardennen en Duitsland liggen er ook droog bij. De gemengde ondergronden bestaan dan ook uit losse bosgrond, hardpack en stenen. Veel stenen. De banden hebben aardig wat keien en gravel onder zich door zien rollen. Over de losse gravel bergaf staan we dan ook versteld van het vertrouwen wat bike en banden voor ons doen.

Voordat we de paden opgaan leggen we de banden op de oude vertrouwde keukenweegschaal. De banden welke we testen van Continental zijn de Enduro Soft Casing in de maat 29″x 2.4. De naald van de weegschaal blijft hangen op een respectievelijke 1175 gram voor de Fr en 1145 gram voor de Re. Niet heel slecht voor een Enduro band met dikke noppen en een stevig karkas.

De Enduro Soft banden zijn vervaardigd uit 3 lagen rubber met een dichtheid van 110 tpi. Voor de banden gebruikt Continental maar 1 rubbersoort. Wel gemixt met Black Chili compound. Het voordeel hiervan is dat ze de prijzen van de banden iets lager kunnen houden en het productieproces “versimpeld”. De zijwangen hebben een extra patroon gekregen. Een soort van sterpatroon. Dit om waarschijnlijk het bekende Schuine Streep Patroon ( \\\ ), wat we bij diverse banden na een tijdje zien, te voorkomen. Wat heet, we hebben banden gehad die deze schuine strepen bij het uitpakken al vertonen. Qua slijtage valt het na een aantal honderd offroad kilometers aardig mee. De banden vertonen nog geen sporen van slijtage en de noppen zijn nog net zo goed als in het begin. We verwachten dat ze dan ook wel een aantal seizoenen mee kunnen gaan.

Dit jaar heeft Continental een periodieke tafel van banden elementen uitgebracht. Deze maakt het zoeken naar een bepaald type band duidelijk en is, volgens ons, ontzettend leuk verzonnen. De letters Fe & Re staan ook nog eens gedrukt als element op het karkas van de band. De banden zijn ook in verschillende karkassen uitgebracht en hoe verder je naar rechts gaat in de tafel hoe zachter het component wordt. Voor een achterband, op de E-mtb, zouden we dan ook eerder naar een iets hardere component neigen. Vooral als er intensief geklommen wordt over scherpe stenen en rotsen.

We monteren de band op onze Cube Reaction Hybrid. Een bike welke we langzaam aan Roc d’Azur klaar aan het maken zijn. Eigenlijk niet echt een band welke je op deze bike verwacht maar grutjes nog aan toe. Bergaf over de Zuid Limburgse singletracks is deze bike echt fun. Vooral met zulk dik rubber erop kun je de grenzen aardig verleggen. Bergop hebben we ook flink veel grip. De achterband grijpt zich netjes vast op de wortels en stenen waardoor we flinke steile singletrack hellingen, bezaaid met wortels en stenen, omhoog kunnen rijden.

Op de 30 mm brede Alex-velgen vallen de banden mooi breed en meten ze 61 mm wat precies 2.4 inch is. Uiteraard zijn ze, zonder problemen, tubeless gemonteerd en laten we de banden een nacht staan op 2,5 bar. Daags daarop is alles nog netjes op druk en wordt het tijd om het terrein in te gaan.

Op het parcours:
De voor achterband hebben specifieke rijrichting en mocht je ze, net als wij bij de eerste band gedaan hebben, verkeerd om monteren dan valt dit direct op zodra je op de fiets zit. Het V profiel staat dan voor je gevoel de verkeerde kant op. We draaien de band op en zijn op weg.

Continental Kryptotal Front Tire

De Kryptotal’s zien er goed uit en voelen robuust aan. De achterband heeft de noppen in rijen van vier staan met dikke noppen in het midden. De hoekige noppen staan ver uit elkaar wat het lossen van modder ten goede komt. Aan de voorkant staan de noppen opgesteld in rijen van 4 afgewisseld met rijen van 5. Een iets kleinere nop zorgt ervoor dat de voorband bijna geen dode zone heeft bij overhellen in de bochten. Aan de achterkant is het gevoel van dode zone sowieso een stuk minder merkbaar dan aan de voorkant.
De zijnoppen geven een goede controle in de bochten en zodra we de bike van oor tot oor leggen in de afdaling geven ze geen krimp en voelt alles aan alsof we op rails rijden. Bij enkele off-camber bochten graven ze zich netjes in en blijft de bike stabiel lopen.

Continental Kryptotal Rear Tire

Onderweg laten we de bandendruk wat zakken want zelf 1.65 bar aan de achterkant is wat te stijf voor deze banden. We zakken naar 1.4 bar en dit voelt een stuk comfortabeler aan op onze hardtail. Aan de voorkant blijven we netjes rond de 1.5 bar. Om een indruk te geven. Ik weeg inclusief gear rond de 85 kg en de bike zit net op 25 kg. In totaal dus een pakketje van 110 kg wat door de banden over de trails geleid wordt.

Qua rolweerstand verbruiken ze, zoals je mag verwachten van een dikke trailband, een stukje meer energie. Dit merk je voornamelijk op het asfalt. Daar gaat het stroomverbruik van de bike ineens een stuk omhoog. Op de trails en in de heuvels merken dit wat minder en hebben we, als langste tocht, een mooie trailronde gemaakt van 68 km en 1250 hoogtemeters gemaakt. Op het einde hadden we nog > 30 % accucapaciteit over van onze 625 Wh.

Conclusie:
De Continental Kryptotal is een band gemaakt om te presteren in verschillende weersomstandigheden en bodemsoorten en maakt dit ook zeker waar. Gemaakt voor gemengde trail omstandigheden en grip te bieden op wortels en stenen. Voor een dikke trailband rollen ze redelijk rustig. Op de Emtb zouden we zelf kiezen voor een Enduro casing als voorband en Trail casing als achterband. Dit omdat onze bikes het bergop ook aardig te verduren krijgen.

De adviesprijs bedraagt € 49,99
Voor meer informatie over de Kryptotal Fr klik je op:

Voor meer informatie over de Kryptotal Re klik je op: