Shredden met de Pirelli Scorpion E-MTB M

De M van de Pirelli Scropion staat dan natuurlijk ook voor Mixed terrain. Voor deze tijd van het jaar waar de paden nog nat, glad of kurkdroog kunnen zijn een leuke band voor onze Stereo. Tijd om naar het zuiden af te zakken en de bike de sporen te geven. Sowieso bergaf maar bergop slaan ze ook geen modderfiguur.

Nu Pirelli sinds een tijdje weer terug is in de Endurowereld. Er voor komend seizoen nog een paar andere Enduro verrassingen aankomen werd het tijd voor een bandenwissel op onze bike. We verruilden de Scorpion H en S voor de M. Dit zowel voor als achter. En waar we vooral van gecharmeerd zijn is de grip welke de achterbanden bieden zodra we door de modder bergop trappen.

Maar voordat we over trails, gladde boomstronken en modder gaan praten krijgen we eerst de gebruikelijke droge kost.

De banden welke wij monteren zijn in de maat 29 x2.6 (ze komen in Emtb variant ook alleen maar in breedte 2.6) en vallen mooi rond onze 30 mm brede WTB velgen. Op de oude vertrouwde keukenweegschaal blijft de naald steken op 1315 gram.
Oef, niet heel misselijk voor een band maar ze krijgen op onze Emtb wel veel te verduren en moeten ook lang meegaan. Uiteraard moeten de, uit een rubbercomponent vervaardigde Smartgrip, banden stevig zijn en niet scheuren zodra je over de stenen knalt.
Op moment van schrijven hebben we slechts een 125 kilometer aan mixed trails gereden maar is er nog geen enkel spoortje van slijtage te zien. Wat heet, zelfs de haartjes aan de bovenkant van de banden zie je onderweg nog wapperen in de wind.

Snake bites worden voorkomen door de Hyperwall casing. Een techniek welke Pirelli al jarenlang voor de motorcrossbanden gebruikt. Zo zijn de wangen steviger en voelt de band stabiel en vertrouwd aan. En vertrouwd aanvoelen dat doen ze! Op de gladde trails in het zuiden hebben we zelfs genoeg vertrouwen om de gaskraan redelijk ver open te draaien. We doen weer eens dingen waar we jaren geleden meer moeite mee zouden hebben. Dikke rol-ins van een paar meter hoog, drops en boomwortels. Alles wordt door de bike en banden opgevreten. Uiteraard is het ook het totaalplaatje wat telt en is ons vertrouwen in bike, componenten en rijtechniek in de laatste jaren alleen maar omhoog gegaan.

Wil dat zeggen dat ik nu sneller naar beneden rijdt? Niet echt denk ik, we hebben er nog steeds geen klok op gezet en met die insteek rijdt ik ook niet rond. Gewoon lekker biken, greenlanen en trails rijden. Met vooral de insteek om te genieten van alles rondom. Zonder onnoemelijk op je plaat te gaan. Vandaar ook de Pirelli Scorpion M banden.

Opbouw:
Zoals gezegd zijn de banden vervaardig uit een rubbersoort. De noppen zijn opgesteld in rijen van 5. Als je goed kijkt zie je dan ook een extreme V-vorm. Dikke noppen in het midden en het uiteinde met kleinere nopjes daartussen. Alle noppen zijn voorzien van extra groeven om zo nog meer grip te bieden. Bergop staan we dan ook versteld van de grip welke we hebben. In de modderige klimmen blijft de band grip vinden zonder door te spinnen. En wie Zuid Limburg en steile, modderige klimmen kent weet dat het zo nu en dan een heel karwei is om grip te vinden. Voor nu dus geen probleem.

Maar wat bergop gaat wordt ook weer verwacht om naar beneden te gaan. Bergaf bieden ze meer grip dan verwacht. We knallen een paar dikke lijnen in en hotsen en knotsen over de met boomwortels bezaaide paden. Deze zijn door de regen van afgelopen nacht nog niet opgedroogd en ik verwacht hier en daar een uitstapje van het voorwiel. Deze komt niet echt opzetten dus de snelheid kan omhoog tot het punt komt dat de band zijn grip niet meer vind. Dit wordt op tijd aangegeven en is goed op te vangen. Dit hebben ze goed gemeen met de Scorpion S en H banden welke er eerst op lagen.

Een voor- of tweewieldrift is voor ons dan ook, met een beetje snelheidsterugname, goed op te vangen waarna je weer snel op het juiste pad bent. We verlaten het woud en een tocht later rijden we over de paden van de voerstreek met zo nu en dan een dikke afdaling. Een mixed route met alles erop en eraan. Wat voor een Emtb zeker zo belangrijk is, is het verbruik. Op onze laatste tocht hebben we 82 kilometer met 1600 hoogtemeters gemaakt. Bij terugkomst zat er nog 20% jus in onze 750 Wh batterij.

Niet slecht voor een dagje werken op de trails.

Conclusie:
De Pirelli Scorpion E-MTB M zijn gemaakt voor Mixed Trails en Ebikes. Een stevig karkas met stabiel karakter en stevig genoeg om heel wat te kunnen verduren. We laten deze banden dan ook lekker op onze fiets zitten voor de rest van het jaar. Kunnen ze zich lekker uitkuren. En wij ook!

De adviesprijs bedraagt € 75,-
Voor meer informatie over de Pirelli Scorpion M klik je op:

Geef een antwoord