Banden oppompen met de SKS Air X-Plorer Digi 10.0

Wat mist er nu nog in de digitale wereld van het fietsen? Juist, een digitale fietspomp. Daarom heeft SKS de Air X-Plorer Digi 10.0 uitgebracht met hoogwaardige digitale LED manometer en sensoren en SKS kennende gaan deze producten heel wat jaren mee.

Om duidelijkheid te geven over wat heel wat jaren inhoudt: In onze werkplaats staat een SKS Twentyniner fietspomp welke ondertussen meer dan 8 jaar oud is. Deze pomp heeft al honderden banden opgepompt en heel wat banden tubeless gemaakt. Na 8 jaar functioneert de drukmeter nog perfect en klinkt de pomp, tsja, zoals een fietspomp hoort te klinken. Ergo, niets op aan te merken na 8 jaar werkplaats en meegaan op bike vakanties. Tevens geeft SKS 5 jaar garantie op alle mechanische onderdelen en 2 jaar garantie op alle elektronische onderdelen.

Genoeg vertrouwen voor ons om met de Digi 10.0 aan de slag te gaan.

Uitpakken en droogtrainen:
Zodra we de pomp uitpakken valt op hoe hoog deze is. Met 71 cm is dit een flinke jongen en maar een paar cm kleiner dan onze oude SKS Twentyniner. De cilinder heeft een groot volume en dit maakt het oppompen van onze dikke 2.6 banden een heel stuk aangenamer en sneller.

Buiten dat het pompen met een grote cilinder een stuk sneller gaat is het voor lange mensen, zoals wij, ook een stuk ergonomischer en daardoor prettiger om je banden op druk te brengen (of tubeless te maken).

Onze eerste indruk van de digitale drukmeter was een beetje sceptisch in de toch al verzadigde digitale wereld. Tijdens het oppompen van onze Gravelbike werd onze sceptische blik omgezet in een wonderbaarlijke blik. Waar we op onze analoge meter weleens last hebben om honderdsten af te lezen, kunnen we nu op de meest nauwkeurige manier onze banden op druk zetten. De drukmeter schakel je in door op een knopje te drukken welke zich op het scherm bevindt. Je kunt kiezen tussen PSI of Bar. De drukmeter verschijnt duidelijk en groot in beeld en is af te lezen op twee getallen achter de komma. Mountainbike Banden worden vaak op tiende afgesteld maar bij Gravel Wedstrijden/banden en puristen onder ons schakelen we vaak over op honderdsten. Je 2.4 Enduroband afstellen op 1.45 gaat dan ook makkelijk.

Dankzij de lange slag is bovenstaande 2.4 binnen 20 slagen op druk. De pomp heeft een stabiele voetplaat en een Soft-Touch handgreep welke comfortabel aanvoelt. Het handvat heeft als extraatje de mogelijkheid om bandenlichters in op te bergen. Op zich ook wel een slimme locatie, immers, bandenlichters gebruik je 9 van de 10 keer in combinatie met een fietspomp.

De kop van de pomp is de Multi Valve Head (MV Easy) en is geschikt voor alle ventielen. Presta, Schrader en Dunlop en ook de nieuwe Schwalbe Klik ventielen. Maar SKS zou SKS niet zijn als ze voor dit nieuwe ventiel al een losse kop hadden ontwikkeld.

Owja, en voor we het vergeten. De 10.0 staat natuurlijk voor de maximale druk waarvoor de pomp ontwikkeld is.

De adviesprijs voor de SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 bedraagt € 64,99.
Voor meer informatie klik je op: https://www.sks-germany.com/nl/producten/air-x-plorer-digi-10-0/